Hospitality in het LUMC

In opdracht van de Verpleegkundige AdviesRaad van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) te Leiden maakte Theater A la Carte een voorstelling over hospitality in het ziekenhuis. De voorstelling werd gespeeld op de studiedag die georganiseerd werd voor verpleegkundigen en ondersteunend personeel.

Om de voorstelling goed aan te laten sluiten bij de dagelijkse praktijk liep een theatermaker mee met verschillende werknemers op een aantal afdelingen. Ook voerden wij gesprekken met medewerkers en patiënten. Verder verdiepten wij ons in de presentaties van de sprekers op deze dag, Alexandra van Leeuwen van het LUMC en Karin Matheeuwsen van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, zodat de voorstelling hier goed bij aan zou sluiten.

zorg toneel 14-06-1 kleiner vierkant

De voorstelling begon met een ‘zusterroman-scène’, waarin een patiënt niet meer naar huis wil omdat de zuster zo goed voor hem heeft gezorgd.

Hierna werd in verschillende scènes ingegaan op dagelijkse gastvrijheid. Dagelijkse gastvrijheid zit hem in hele kleine dingen: elkaar begroeten in de lift en op de gang, een verdwaalde patiënt op weg helpen naar zijn kamer, maar ook in uitleggen wie je bent en wat je gaat doen.

In één scène wordt een arts gecoacht door een verpleegkundige:

zorg toneel 14-06-4 kleinerPleeg: U ziet alleen maar een wond. Een ziekte. Maar er is meer dan een ziekte, er is ook nog een zieke.
Arts: Maar ik kom voor die wond.
Pleeg: Nee! Die wond die is er, maar u komt voor de patiënt, de gast. Nog eens!

 

Tussen de scènes door ging een gespreksleider van Theater A la Carte in gesprek met de medewerkers. Hoe denken zij over de situaties die in de scènes aan bod zijn gekomen? Hebben ze dit soort situaties zelf wel eens meegemaakt? Hebben ze tips voor elkaar hoe met dit soort situaties om te gaan? Wat houdt gastvrijheid in en welke rol speelt elke medewerker hier zelf in?

Een belangrijke boodschap in de voorstelling was dat je mét elkaar het ziekenhuis vertegenwoordigt. Jij kunt nog zo gastvrij zijn, wanneer je collega een patiënt niet heeft begroet, of je hebt belangrijke informatie niet doorgekregen waardoor je een patiënt die nuchter moet blijven bijvoorbeeld iets te eten aanbiedt, krijgt de patiënt toch een ongastvrij beeld van het ziekenhuis.

zorg toneel 14-06-6 kleiner zorg toneel 14-06-7 kleinerwww.marcdehaanfotografie.nl