Klantgericht werken in de zorg voor patiënten met chronisch orgaanfalen

Het CIRO is een expertisecentrum voor mensen met chronisch orgaanfalen, zoals COPD, hartfalen en slaapgerelateerde ademhalings­stoornissen. Voor de medewerkers maakte Theater A la Carte een voorstelling over klantgerichtheid, zelfsturing en transdisciplinair werken. Hoe spreek je patiënten respectvol aan op gedrag? Hoe kan kennis over de achtergrond van patiënten gedrag en houding verduidelijken? Hoe motiveer je mensen met COPD om actief aan hun eigen revalidatie te werken? En wat betekent transdisciplinair werken eigenlijk in de praktijk?

Pleeg: Ik begin even met een meting van de spierkracht van uw benen. Zou u voor mij uw linkerbeen even op kunnen tillen? Heel goed en nu het rechter. En kunt u een minuut lang heen en weer lopen tussen deze twee lijnen, zo snel als u kunt. Fijn, aha, juist, heel goed, prima, prima. Wacht u hier, dan komt zo mijn collega.
Arts: Ah, goedemorgen. U bent er al moe van zie ik? Ik ben dr. Spruit.  Ik doe eerst even een kleine test om de spierkracht in uw benen te meten.
Patiënt: Oh, maar dat heb ik…
Arts: Zou u voor mij uw linkerbeen even op kunnen tillen? Heel goed en nu het rechter. En kunt u een minuut lang heen en weer lopen tussen deze twee lijnen, zo snel als u kunt. Fijn, aha, juist, heel goed, prima, prima. Wacht u hier, dan komt zo mijn collega.
Fysio: Goedemiddag. Houdt u het nog een beetje vol? Het is veel hè, op zo’n eerste dag. Ik ben Reina, ik werk hier als fysiotherapeute. Ik doe om te beginnen even een kleine test om de spierkracht in uw benen te meten…