De ondernemende school? Een ondernemend team!

Ondernemende docenten dragen, vanuit hun ondernemende houding, bij aan een sterke en ondernemende school. Een ondernemende houding leidt tot het verleggen van grenzen en het creëren van kansen. Maar wat betekent dit eigenlijk, een ondernemende houding? Dit is het vermogen om ideeën in daden om te zetten. Om zelf plannen en projecten te bedenken en te beheren en doelstellingen te verwezenlijken. Het is het actief op zoek gaan naar verbindingen, binnen én buiten de school. Het gaat om eigenaarschap en verantwoordelijkheid.

In deze tweedaagse training leert u hoe het team van uw school in elkaar zit. Waar vullen de verschillende teamleden elkaar aan en wat ontbreekt binnen het team? En hoe ondernemend zijn de verschillende teamleden eigenlijk?

In de eerste, twee uur durende sessie gaan teamleden aan de hand van een spel met elkaar in gesprek over het begrip ‘de ondernemende school’. Wat betekent dit begrip? Waar liggen kansen voor de school? En waar de uitdagingen? En hoever is de school eigenlijk al op weg naar ‘de ondernemende school’?

De tweede sessie duurt een hele dag.
’s Ochtends wordt er op actieve wijze gewerkt aan een teamprofilering. In de middag gaan de teamleden op zoek naar hun eigen ondernemerschap. Wat kan ik zelf en wat heb ik van anderen nodig? De dag wordt afgesloten met de presentatie van verschillende concrete ‘ondernemende’ voorstellen die in groepjes zijn uitgedacht.

Doelgroep: Teams van scholen in transitie naar een ‘ondernemende school’, of scholen die meer ondernemerschap binnen het team willen
Groepsgrootte: In overleg
Duur: Eerste sessie 120 minuten, tweede sessie een hele dag
Nodig: Een grote ruimte om in te bewegen, met genoeg stoelen. De eerste sessie een aantal tafels. Indien aanwezig: twee flipovers
Kosten: Prijs op aanvraag